středa 25. září 2013

Úvaha na téma luxus

Ahoj, všechny vás zdravím.
Dnes se vyjádřím k poněkud kontroverznímu tématu. Ráda se obklopuji luxusem. Každý člověk si ale pod tímto slovem představuje něco jiného. Dnes bych chtěla popsat můj pohled na luxus. Můžete se mnou souhlasit, můžete se mnou nesouhlasit. Každopádně budu moc ráda, pokud si to přečtete a dáte mi svůj názor najevo v komentářích.

Jak vidím chápání luxusu většinou lidí?
Luxus jsou značky, okázalost, vysoká cena. Jako luxusní značka se podle mě dnes nazývá snad všechno, co je drahé.
Čím dražší, tím luxusnější. - můj názor: Cena ne vždy odpovídá kvalitě. Kvalita je rozhodně důležitější.
Čím populárnější, provařenější, kopírovanější, tím luxusnější. - můj názor: Když je něco hodně všude vidět, ztrácí to pro mě punc luxusu. Nepotrpím si na stádnost.
Čím větší okázalost, tím větší luxus. - můj názor: Okázalost mi připadá spíš trapná. Raději mám jednoduchost.
Čím větší a nápadnější logo, tím větší luxus. - můj názor: Nemusí každý vidět, že "mám na vitóna". Lepší je, pokud mi někdo pochválí kabelku a ptá se, co to je za značku a model, protože ji ještě neviděl.
Abych tu pořád nemluvila obecně, dám pár příkladů.

Louis Vuitton (třeba Speedy Monogram). Tuhle kabelku má každý. Ať už fake, nebo originál. Už to, že je kabelka tak profláklá, mě odrazuje od její koupě. Upřímně lituji všechny ženy, které koupily originál této kabelky. Já kdekoviv ji vidím, okamžitě mi v hlavě naskočí slovo fake, i když daná kabelky vypadá pravě.
Zdroj: www.louisvuitton.com
Guess, Gucci. Oblíbené mainstreamové značky. Když má obyčejná ženská potřebu pořídit si něco luxusního, chce, aby to bylo taky patřičně vidět. Pořídí si buď Vuittonku, tu zná každý, nebo něco pořádně přeplácaného s velkým logem a spoustou serepetiček. Značky Gucci a Guess jsou úplně ideální! Komediantské až hrůza.
Zdroj: wds.clee.lu
Zdroj: mynextshoes.net
Luxus jak ho vidím já.
Luxus spatřuji hlavně ve dvou aspektech věcí - elegance a kvalita.

1. Elegance
Co je elegance? Kudla v kapse se mi otevírá, když slyším slovní spojení "sportovní elegance". Co je tohle za blbost? Co je sportovní, není a ani by nemělo být elegantní. Když jde člověk sportovat, chce si dát pořádně do těla, zpotit se, možná zhubnout. Jsou to legíny, tepláky, funkční prádlo. Sportovní móda se hodí na sport, ne do města. Sportovní móda nejsou džíny, vytahané triko a batoh. Když si někdo k tokovému outfitu vezme boty na jehle, nestává se sportovně elegantním, ale spíš nevkusným.
Eleganci spatřuji v nenásilnosti, jemnosti, kultivovanosti, jednoduchosti, kvalitě.

2. Kvalita
U oblečení jde o kvalitu jeho zpracování. Důležité je kvalitní ušití. Na věci musí být patrné, že s ním šička strávila víc než 5 vteřin, když ho "hodila do stroje" dva kusy nepříliš dobře slícovaného hadru. Švy musí být pravidelné, dobře zapošité, aby se nepáraly. 
Nekvalitní nemusí být jen šití, ale i střižení látky. Kolikrát jste se už setkaly s bavlněným tričkem, které se vám po prvním vyprání vytahalo a zkroutilo? Podívejte se blíž, látka je většinou střižena našikmo, nikoliv ve směru tkaní.
Nejdůležitější při posuzování kvality je pro mě materiál. Potrpím si na přírodní materiály. Jsou příjemné a většinou dobře vypadají. Na oblečení je hodně vidět, když je ušité z nekvalitního materiálu. 
Kvalitní přírodní materiály vyžadují zvýšenou pozornost a péči, ale odvděčí se vám pěkným vzhledem, příjemným pocitem při nošení atd.
Za kvalitní materiály považuji bavlnu (hustě tkanou, klidně i s příměsí elastanu), kašmír, mohér, angoru a jiné vlny, kůži, hedvábí. Všimla jsem si, že v poslední době ani oblečení z jiných materiálů nekupuji. Když ne na první pohled, tak už po prvním doteku jsou mi nepříjemné.

Kdybych si měla vybrat značku, která vyrábí luxusní oblečení v mém pojetí, bude to jednoznačně COS a Massimo Dutti. V kabelkách a botách mi učarovaly značky Tory Burch a Kate Spade, částečně DKNY. 
Z běžně dostupných obchodů se dá sem tam něco luxusního najít i v Mangu, ale je to jako hledání jehly v kupce sena.
Občas něco seženu i v Zaře (patří pod stejnou dílnu jako Massimo Dutti), H&M (patří pod stejnou dílnu jako COS), Reserved, C&A, Promodu, Pietro Filipi, Debenhamsu.
Ze zahraničních řetězců obdivuji zejména J.Crew a Ann Taylor.
Ze značek obecně pojímaných jako luxusní bych si něco vybrala třeba v Givenchy, Hermes, Prada.

K tématu toho mám samozřejmě víc co říct, ale nechci, aby byl článek moc dlouhý a nudný.
Na závěr bych chtěla podotknout, že ne všechno luxusní je drahé a naopak. Myslete na to a nebojte se luxusu.

Ráda poznám i váš názor, pište mi do komentářů.

Díky všem, kteří dočetli až sem. :-)
  

Žádné komentáře:

Okomentovat